tisdag 26 maj 2009

Mina tankar...

Så... för att samla mina tankar kring dagens aktivitet... 

- Datorn kan inte ersätta mig som pedagog. Jag måste komplettera med att ge dem strategier, att vägleda dem. 

- Datorn är en höjdare för koncentrationsförmågan. Oavsett om jag fått höra några "åh, så tråkigt", så har jag sett något annat. Kanske är det nyhetens behag, men jag såg ett ökat fokus hos eleverna idag. Dessutom, den enda konversation som ljöd i rummet rörde sig om matematik. 

- Efter min första dag så väcks en dröm om en matteboksfri undervisning med datorn som verktyg... Det känns inte alls som en utopi. På frågan "Hur skulle du helst arbeta med matte, via dator eller mattebok?" har samtliga elever svarat datorn. 

1 kommentar:

  1. "Hur skulle du helst arbeta med matte, via dator eller mattebok?" jag kan bara instämma med de kloka barnen: datorn! :-)

    SvaraRadera