Jag finner mig själv ha hamnat i en pedagogisk formsvacka. Jag gör mitt jobb, och rutinerna sitter relativt väl, men jag har tappat glöden lite. Jag har varit bortskämd med en känsla av att brinna för det jag gör, och den känslan vill inte riktigt infinna sig. Många frågor cirkulerar. Hur stor är skolvärldens möjlighet att påverka och förändra? Och hur stor är min egen möjlighet att påverka? Arbetar jag på ett sätt som jag tror på? Hur och vad ska jag förändra?
I tider då ord som begränsad budget och nedskärningar är centrala ord, och det stundom känns som att man trollar med knäna... ja då känns det inte alltid så lätt att hålla fast vid en positiv anda.
Kära läshäxa. VAd skönt att det finns fler än jag som "blottar" sin känsla av att inte alltid ligga på topp. Jag skrev om något liknande i bloggen häromdagen. Lärare är människor och människor har sina bra och mindre dagar. Förhoppningsvis ändrar det sig och vi är på rätt kurs igen.
SvaraRaderaTack Öpedagogen! Skönt att få höra att fler känner som jag. Jag ser mig själv som en engagerad pedagog med stora ambitioner att utveckla min pedagogik. Jag blir så frustrerad när jag känner att jag kör fast eller bara hamnar i ett lunk av gamla rutiner. Men börjar känna inspiration igen, och har haft ett par riktigt bra kreativa lektioner i veckan, där det kändes dynamiskt och givande.
SvaraRadera