fredag 15 maj 2009

En mobil värld

En matsalssituation tidigare idag. Jag och min kollega sitter tillsammans och äter med en elev i årskurs 3. Hans födelsedag närmar sig, och han berättar att han önskar sig en elbas i födelsedagspresent. En elgitarr har han redan. Samtalet följer: 
Min kollega: - Går du på någon gitarrskola?
Eleven: - Nej. 
Jag: - Är det pappa eller mamma som lär dig spela?
Eleven: - Nej. Jag tittar på ackorden på mobilen och sen spelar jag dem på gitarren. Jag lär mig själv. 

... här lämnade eleven oss, både stumma och förundrade. 

De senaste dagarna har jag av en slump hamnat i flera olika diskussioner om mobiltelefoner. En självklarhet tycker jag är att mobiler inte ska vara med och på under lektioner när undervisning pågår. Det är ett störande moment och påverkar elevernas koncentration. (Såvida mobilerna inte fyller en funktion i undervisningen, och ska användas som ett verktyg och hjälpmedel.)

Fördelar med mobilen är att i stort sett alla har en. Man har den med sig vart man än går. Det finns mängder med program och funktioner som underlättar i vardagen, både vad gäller nytta och nöje. 

"Barnen erövrar världen, och vi missar det om vi inte tittar noga", tänkte jag i mitt stilla sinne. Tre år som lärare och jag har inte hunnit fylla 30, men kände mig lite lite som en tant idag. 

2 kommentarer:

  1. Visst är det härligt när eleverna öppnar upp för nytänk hos oss lärare. Mobilen kan absolut användas i undervisningen, precis som alla andra tekniska apparater: datorer, miniräknare, Alpha Smart etc. Bara de används med en pedagogisk tanke så är det inga problem. Inte visste jag att man kunde lära sig att spela gitarr genom mobilen =) - Helt underbart!!!

    SvaraRadera
  2. Jag hade heller ingen aning. Visst är det fantastiskt?!

    SvaraRadera