tisdag 7 april 2009

Simpsons som kulturell referens

En undervisningssituation som ägde rum för en tid sedan. 
Ämne: Religion.

Läraren (dvs jag): Kan ni något om Kristendomen?
De två eleverna: Näe...
Läraren: Hm... okej... Då får vi börja från början.

Här förbereder jag mig på att dra en lång harang om huvuddragen i den kristna läran. Hur Gud skapade jorden på 7 dagar osv. Min ena elev avbryter mig tvärt och säger: "Men det är ju som i det där avsnittet från The Simpsons! När Ned Flanders är Gud, och Marge och Homer är i Edens Lustgård... och de äter av kunskapens träd och de upptäcker att de är nakna... " 

Här följer en någorlunda komplett redogörelse av Adam och Eva. Jag som lärare står tyst och betraktar det som sker framför mig. Min ena elev står för berättandet, den andra lyssnar och ställer följdfrågor. Jag bidrar snopet emellanåt med ett litet inlägg om att "Ja, det är så det är".

Det är tydligt att barn och ungdomar ofta har andra kulturella referensramar än vad vi vuxna är beredda på. Hur kan vi bidra med kunskaper genom att möta dem i deras vardag och koppla till deras verklighet?  

4 kommentarer:

  1. "Det är tydligt att barn och ungdomar ofta har andra kulturella referensramar än vad vi vuxna är beredda på. Hur kan vi bidra med kunskaper genom att möta dem i deras vardag och koppla till deras verklighet?" Absolut vår största utmaning! Känns väl igen i arbetet med matematiken...

    SvaraRadera
  2. Vad härligt att använda barnens nutid till inlärning om dåtid och kunskapsmål.
    Det vill vi se mera av!

    SvaraRadera
  3. Vi måste helt enkelt följa med deras erfarenheter. Vi måste vara öppna och lyhörda för vad de säger, frågar och tycker. Är vi det kan vi hänga på med vår pedagogiska erfarenhet och därmed mötas där både lärare och elev känner sig nöjda, tycker i alla fall jag ;D

    SvaraRadera
  4. "Undervisningen skall anpassas till varje elevs förutsättningar och behov. Den skall med utgångspunkt i elevernas bakgrund, tidigare erfarenheter, språk och kunskaper främja elevernas fortsatta lärande och kunskapsutveckling." Lpo 94, s 6

    Jag är övertygad om att det är sådana tillfällen som du beskriver där det verkligen händer något!

    SvaraRadera