tisdag 7 april 2009

Penna vs dator


På skolan där jag arbetar har det startats ett mycket intressant projekt. Man har utrustat varje elev i årskurs 1 med en varsin bärbar dator. Detta innebär att eleverna inleder sin läs- och skrivutveckling och sitt kunskapande med datorn och internet som primärt medium. Detta ligger ju verkligen i tiden, och jag känner mig oerhört privilegierad över att få följa detta projekt vid sidan av. Följden av detta, berättar Pernilla, är att eleverna skriver mer

Om jag tittar på mitt eget skrivande och sökande efter fakta, hur ofta använder jag penna och papper idag? När jag skriver inköpslistor... när jag är på semester händer det att jag präntar ner några rader på ett vykort till några nära och kära.... Men där tar det stopp. Jag skulle välja datorn som skrivverktyg i alla lägen. Vad gäller att söka fakta, så hjälper mig mitt bärbara modem att finna det jag söker på nolltid - oavsett om jag löser korsord, är nyfiken på en historisk person eller behöver bakgrundsfakta till något. Det hindrar inte att jag plöjer skönlitteratur i mängder så fort jag har en stund över.

Om jag som 30-åring idag, med relativt få års datorvana, har anammat datorn som verktyg till denna nivå, hur kommer då dagens 7-åringar att leva när de är 30? Bör lärare och föräldrar låta barnen leda oss mer, när det kommer till dessa bitar, i stället för tvärtom? 

4 kommentarer:

  1. Vi behöver absolut anamma elevernas vardag. Deras vardag innebär nämligen datorer, mobiltelefoner och "ständig" uppkoppling mot omvärlden. Det är vår skyldighet att möta eleverna där de är - och det är i datorvärlden. Jag blir såååååå glad när jag läser att era ettor har en egen dator - heja er!!! Jag fortsätter att kämpa för elevernas rätt till det digitala klassrummet - för det SKA de ha ;D Jag länkar till din blogg.

    SvaraRadera
  2. Det är precis som du skriver. Våra eleverna har erövrat en värld som för dem är självklar och ett naturligt inslag i deras vardag. En värld som innehåller precis det som du skriver: datorer, mobiler, Ipods och ständig uppkoppling. Som pedagog kan det vara tryggt att fastna i "gamla beprövade" metoder. Det är en vision att fler skolor börjar anamma de "vardagsverktyg" som elever är trygga med.

    SvaraRadera
  3. Hur får man möjlighet att kunna delta i ett sådant här projekt? Låter ju fantastiskt!!

    SvaraRadera
  4. Börja påverka din skolledning! Projeketet är helt finansierat inom ramen för skolans budget. Resultaten kommer visa på att det är en billig investering! :D

    /jannie mediepedagog

    SvaraRadera