fredag 17 april 2009

Ordförrådet gynnas av skrivna texter

Det är lätt att överskatta barns ordförråd. De flesta barn talar rent och kan delta i samtal med andra på en vettig nivå. Det man kanske inte tänker på är att samtal inte bara är talade ord - utan blickar, tonfall och gester hjälper till att förstärka det man säger. Man brukar tala om att den ickespråkliga ramen förstärker och förtydligar, och kräver inte så många olika och specifika ord. Det innebär att man inte behöver vara så tydlig rent språkligt. Inte heller tv-program och filmer ger tillräcklig stimulans för att utveckla ordförrådet av samma anledning. Det räcker alltså inte för att ett barn ska utveckla ett tillräckligt bra ordförråd, enligt Ingvar Lundberg,professor och en av Sveriges främsta läsforskare.

Vid första mötet av text kanske barnet inte förstår. Vid andra mötet klarnar innebörden. Vid tredje mötet börjar barnet kunna använda ordet i sitt aktiva språkbruk och har en relativt god idé om vad ordet betyder. 

Så, vad jag vill få sagt är: Läs högt för era barn och elever, låt dem läsa tyst i böcker på lämplig nivå, låt dem lyssna på cd-böcker. Låt litteratur skölja över dem, och utveckla deras ordförråd och göra dem till språkliga individer. 

Tillägg: Öpedagpogen kommer med en viktig poäng: "Därefter får man inte glömma bort det viktiga med läsningen - att reflektera och diskutera det lästa. Jag ställer ofta frågor om den text jag läser högt och inser att många av orden vet inte eleverna innebörden av. Metaforer, ordspråk mm. Så visst ska de läsa och läsas för men vi måste prata om det lästa." 

4 kommentarer:

  1. Jag duschar dem så gott det går, med egen läsning, högläsning, Daisy. Därefter får man inte glömma bort det viktiga med läsningen - att reflektera och diskutera det lästa. Jag ställer ofta frågor om den text jag läser högt och inser att många av orden vet inte eleverna innebörden av. Metaforer, ordspråk mm. Så visst ska de läsa och läsas för men vi måste prata om det lästa :D

    SvaraRadera
  2. Touché! Du har så rätt! :)

    SvaraRadera
  3. Hej
    jag håller med, kämpa med läsningen på flera sätt och inte bara med avkodningen! För mig känns det som att det är viktigt att barnen får ta del av läsningen genom att få höra litteratur, bli berikade med nya ord, fantisera och kanske finna glädjen i litteraturen.

    Dessutom håller jag med Öpedagogen att reflektion och diskussion är viktigt. I matematiken hör jag och ser att ofta blir det förvirring på grund av begrepp - svenska ord i matematiken. Lägre, färre, en del av, och så vidare. Så visst behöver ungdomarna flera ord men de behöver och ett nyanserat språkbruk eller förståelsen av språkbruket.

    SvaraRadera
  4. By the way; så fick du igång mig (igen) så mitt senaste inlägg på pluttifikationen bygger på ditt inlägg :-)
    kram

    SvaraRadera