fredag 24 april 2009

Idéer som gror...

Jag har arbetat som lärare i ca 3 år sedan jag tog min examen från lärarhögskolan. Jag har kommit till en punkt där jag känner att de värsta hundåren är förbi. Ni som är pedagoger vet säkert vad jag menar. De där 2 första åren där man knappt har näsan över vattenytan och kämpar med miljarder bollar i luften och en god portion prestationsångest. Hursomhelst upptäckte jag relativt nyligen att en lugn känsla hade infunnit sig. Det tog ett tag innan jag kunde identifiera känslan och förstå den. Insåg plötsligt att jag nu har hela huvudet över vattenytan och ganska ofta känner att jag har koll på läget. Det öppnar upp för helt nya möjligheter och gör att jag vågar lämna min trygga platå, mina trygga lite mer traditionella metoder för en stund. Idéer börjar gro. Jag startar en blogg och funderar på min egen pedagogik och på vilka nya vägar och medier jag kan tänka mig pröva för att ge eleverna nya intryck och sätt att lära sig. 

2 kommentarer:

  1. .. och snart flyter du på vattnet ;) ...

    SvaraRadera
  2. Det är så roligt att tänka så! Hoppas att någon av alla idéer vi bollat kan bli verklighet i höst.

    SvaraRadera