När jag efter att ha läst klart boken, visade filmatiseringen av den, skedde något märkligt och för mig lite oväntat. En stor besvikelse spred sig, högljudda klagomål genljöd i rummet. Vi hade läst boken under nästan en månads tid, samtalat och diskuterat i timmar. Filmens speltid var 102 minuter. Det gick för fort. Detaljer hade utlämnats, skeenden i boken upplevdes annorlunda än i filmen, elevernas inre bilder stämde inte överens med de bilder de såg i filmens version.
Gemensamt för dessa elever är att de sällan eller aldrig läser skönlitteratur. Anledningarna är olika. Koncentrationssvårigheter och/eller läs- och skrivsvårigheter gör att läsande i sin traditionella form känns som ett oöverstigligt hinder.
Vägarna till att få tillgång till den skönlitterära världen är många. CD- och e-böcker är idag lika lättillgängliga och accepterade som bokformen. Sen får man aldrig glömma att högläsning inte har någon åldersgräns.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar