fredag 4 december 2009

Specialundervisning via chatten

Stegvis har jag låtit communityn ta större plats i min undervisning. Plötsligt finner jag att den fått sitt eget liv. Jag skapade den, men nu lever den oberoende av mig. I inledningsskedet gör jag inget unikt på något sätt, utan prövar endast att omvandla det jag gör i vanliga fall, fastän med datorn som verktyg och chatt-funktionen som forum. Så alltså: berättelse-skrivande, stavningstest, läsning... via chatten. Resultat: Eleverna sitter en hel lektion och kommunicerar skriftligt.

Fragment av lektionerna hittills:
När jag själv glömmer av mig och börjar tala hyschar en pojke mig och säger "Skriv!". Han begär av mig att ge honom instruktionen skriftligt... Hm... Det var ju precis det han behövde öva på...

"Oj, jag råkade skriva för mycket!", säger en flicka som behöver utveckla sitt läsande och skrivande. Ja, hoppsan....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar