onsdag 9 december 2009

Jag är pedagoghög!


Knappt har jag hunnit varva ner efter kicken jag fick utav min pedagogiska community så kommer nästa fantastiska forum: Broängen Online och Vklass. För mig som tillhör den sortens lärare som har liiite liiite svårt att hålla benhård struktur på papperstencilerläxorprovinlämningsuppgiftermedmera är detta gudasänt. Ett en community där ALLT jag behöver som lärare är samlat: jag kan kommunicera med mina elever, lägga ut min planering, ge och ta emot läxuppgifter, etc etc. För att inte tala om den lilla detaljen att detta är möta eleverna på deras egen arena, samt att ge dem de verktyg de behöver i framöver: att kommunicera via digitala nätverk. Tanken är svindlande.

Så, vad tänker jag som speciallärare om allt detta?

- Jag ser att exempelvis dyslektiker får samma förutsättningar som alla andra. (Med t ex rättstavningsprogram och talsyntes finns goda chanser att svårigheterna inte ens kommer att märkas av i skrivandet.)

- För koncentrationsförmågan är ju datorn en guldgruva.

- Ökad läs- och skrivlust: Jag kan som elev lätt och snabbt ta del av andra elevers publikationer, och mitt eget skrivande får en mottagare.

- Allt finns på samma ställe, jag kan komma åt det varhelst det finns en dator och en internetuppkoppling. Har man dåligt arbetsminne och svårt att hålla reda på läxor och annat skolrelaterat, så är detta guld värt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar