tisdag 26 maj 2009

Mina tankar...

Så... för att samla mina tankar kring dagens aktivitet... 

- Datorn kan inte ersätta mig som pedagog. Jag måste komplettera med att ge dem strategier, att vägleda dem. 

- Datorn är en höjdare för koncentrationsförmågan. Oavsett om jag fått höra några "åh, så tråkigt", så har jag sett något annat. Kanske är det nyhetens behag, men jag såg ett ökat fokus hos eleverna idag. Dessutom, den enda konversation som ljöd i rummet rörde sig om matematik. 

- Efter min första dag så väcks en dröm om en matteboksfri undervisning med datorn som verktyg... Det känns inte alls som en utopi. På frågan "Hur skulle du helst arbeta med matte, via dator eller mattebok?" har samtliga elever svarat datorn. 

Elevrespons hittills...

"Det är bra tänkt, för det är ju eleverna som håller på med datorer mer", sa en elev spontant. Jag förklarade för eleverna att jag själv inte kan programmen väl, och att jag därför ville låta dem pröva sig fram, och tycka till. 

"Åh, vad tråkigt!"Jag har mötts av flera kommentarer som varit mindre positiva. När jag mötte dessa mindre positiva kommentarer, så bad jag dem tänka på matematikundervisning. De fick INTE jämföra med spel som World of Warcraft, och andra spel som de självmant väljer att spela på sin fritid. Jag uppmanade dem att tänka på matteundervisning med mattebok eller stenciler som huvud"verktyg" eller dator och datorprogram. 

"Datorn!" Ett 10-tal elever har fått frågan, och har hittills alla elever svarat med övertygelse.

Projektet är igång...

Det bidde en community... Eller åtminstone grunderna till en. Tanken är att det ska bli en mötesplats för mig och eleverna, och kanske även föräldrar. Idén är att eleverna ska kunna kommunicera med både mig och varandra via denna mötesplats. Min vision är även att kunna lägga ut läxor och kanske små mattefilmer där med. 
Eleverna möttes och prövade olika matteprogram. 

Matteprogram som både var visuella och verklighetsförankrade. 
Eleverna fick tydlig respons på sitt arbete, när det gick bra och när man behövde jobba lite mer på ett område.

söndag 24 maj 2009

Rapparen Petter tog kontroll över språket trots dyslexi


Petter har dyslexi, blev diagnosticerad så sent som vid 17 års ålder. Petter berättar i DN 090522 att han gick igenom skolåren och kände sig dum och korkad, "Det fanns stunder då jag var helt jävla knäckt." Petter tog så småningom tag i sina studier på komvux, läste en bok för första gången, 'Möss och människor' av John Steinbeck. Sen började han skriva... Genom skrivandet och musiken fick Petter sin revansch över språket. 

På frågan 'Hur blir man rappare?' svarar Petter: 

- Läs böcker. Låt böckerna inspirera dig och se till att du får ett bra språk.

- Lär dig nya ord och bra formuleringar. 

- Jobba med synonymer. 

- Var konkret och tydlig. 

fredag 15 maj 2009

Nationella proven - en miljöbov!


NÄ NU!!! Nationella prov ges som bekant i både 5an och 9an, och nytt för i år är att även årskurs 3 ska göra prov. Jag förfäras av den kopiösa mängd papper som kopierades på min lilla skolenhet i syfte att ge vår enda 3a och vår enda 5a alla provdelar. För att kort därefter slängas i pappersinsamlingen. Jag kan inte ens föreställa mig hur stor den högen papper skulle bli om man samlade samtliga kopior som har gjorts för detta ändamål i Sverige bara i år. 

Nu är det hög tid för Skolverket att ta sitt ansvar och utforma proven digitalt och spara lite träd åt framtida generationer elever. 

Tips önskas!

Hej på er därute!
Här går jag och funderar i min lilla del av skolvärlden. Nu är jag nyfiken på hur ni där ute i andra delar av den världen använder mobiler, datorer, internet och andra medier i er undervisning. Jag behöver lite inspiration till mina projektveckor (v.22-23), då jag ska utmana mig själv att bryta mina gamla traditionella mönster och söka nya vägar. Ni kan väl ge lite tips?

/Hälsningar Caroline

En mobil värld

En matsalssituation tidigare idag. Jag och min kollega sitter tillsammans och äter med en elev i årskurs 3. Hans födelsedag närmar sig, och han berättar att han önskar sig en elbas i födelsedagspresent. En elgitarr har han redan. Samtalet följer: 
Min kollega: - Går du på någon gitarrskola?
Eleven: - Nej. 
Jag: - Är det pappa eller mamma som lär dig spela?
Eleven: - Nej. Jag tittar på ackorden på mobilen och sen spelar jag dem på gitarren. Jag lär mig själv. 

... här lämnade eleven oss, både stumma och förundrade. 

De senaste dagarna har jag av en slump hamnat i flera olika diskussioner om mobiltelefoner. En självklarhet tycker jag är att mobiler inte ska vara med och på under lektioner när undervisning pågår. Det är ett störande moment och påverkar elevernas koncentration. (Såvida mobilerna inte fyller en funktion i undervisningen, och ska användas som ett verktyg och hjälpmedel.)

Fördelar med mobilen är att i stort sett alla har en. Man har den med sig vart man än går. Det finns mängder med program och funktioner som underlättar i vardagen, både vad gäller nytta och nöje. 

"Barnen erövrar världen, och vi missar det om vi inte tittar noga", tänkte jag i mitt stilla sinne. Tre år som lärare och jag har inte hunnit fylla 30, men kände mig lite lite som en tant idag. 

tisdag 12 maj 2009

Den där Martin Ingvar är inte dum han...


"Att ha en bra läsförmåga är en helt central färdighet för att få de sociala nycklar som behövs i dag. Det är nyckeln till kunskap, nyckeln till matematikens begreppsvärld och nyckeln till att få flera språk utöver modersmålet. När man lär sig att läsa och skriva får man efter idog träning en automaticitet i sitt läsande som i sin tur avlastar tänkandet och minnet. Då kan man förstå en text. Då kan man tänka själv. Då kan man bli en kritisk väljare och allt annat som befordrar demokratins utveckling." (Martin Ingvar)

Nu har jag snöat in på Martin Ingvar... Märks det? :)
"Barns hjärnor är som vuxnas 
fast bättre" 
(Martin Ingvar)

Deras hjärnor är nämligen mer flexibla och har därmed större inlärningsförmåga.

Datorn ger gratisträning enligt hjärnforskare Martin Ingvar

Ibland kan man höra folk som är skeptiska mot datorns roll i barns 
liv, en uppfattning att det finns en risk att barn kan bli störda i läs- och skrivinlärningen. 
Martin Ingvar (hjärnforskare, läkare, debattör, lärare och förälder) bemöter dessa åsikter såhär: 

- Barn lär så länge det är kul. 
- Datorprogrammen tvingar en att läsa instruktioner och aktivt försöka förstå.
- Datorn ger gratisträning. 

Dessutom:
- Det finns massor med program i och till datorer idag som underlättar kommunikation och inlärning, t ex talsyntes, som gör att man kan få text uppläst om man har svårt för läsningen. 

söndag 10 maj 2009

Kommer snart...

Jag är i skrivande stund i planeringsstadiet för ett projekt.
Under en veckas tid ska jag frångå alla mina traditionella metoder och utmana mig själv när det gäller användande av olika medier. Jag ska använda datorer, smartboard och internet i all min undervisning. Jag kommer att dokumentera det på bloggen med ett foto per lektionstimme och utvärdering under projektveckan. Jag vet inte vart det kommer att landa, så det återstår att se. 

En vanlig vecka hos Broängens 1or.

Jag blev smått förundrad när jag i fredags besökte Broängens 1or och de tillsammans sammanfattade veckan som varit. Eleverna använde ordet community som om det handlade om vilken skoluppgift som helst. En elev undrar vad de gjort på svenskan i veckan. En annan svarar "Men community är väl också svenska, man skriver ju." Titta här! Vi pratar kommunikation i skrift på hög nivå. 

Eleverna skriver dikter med datorn som skrivverktyg. Skolans biträdande rektors och specialpedogogs respons på elevernas dikter var att det är "fullkomligt unikt" med den nivån på skrivande redan i 1an.